Het rapport Fietsen in de Sneeuw is als PDF file 140 kB groot.
Op vrijdag 25 november 2005 sneeuwde het flink in Enschede.
Wie 's ochtends geen regenpak aanhad werd door het opspattende water
van de langsrazende auto's doorweekt.
's Middags was langsrazen of fietsen onmogelijk geworden,
moeizaam naar huis toe ploeteren was het devies.
Bomen begaven het, gebouwen stonden op instorten, het betreden van een bos
was levensgevaarlijk. Inderdaad een extreme weersituatie.
Vertrouwende op het goed geregelde strooibeleid verwacht een ieder dan,
zo niet in het weekend, dan in ieder geval op maandag weer veilig te kunnen
fietsen. Hoe anders bleek de realiteit, fietspaden en fietsstroken waren
veelal onbruikbaar. Woensdag een stuk in de krant waarin voorzichtig wat
kritiek geleverd wordt. Donderdag een oproep van de Fietsersbond waarin
fietsers verzocht wordt ervaringen te melden.
En dan blijkt, dat het geen pech was dat net dat stukje slecht begaanbaar was,
overal in Enschede waren problemen.
Sommigen reageren zeer
feitelijk, anderen uiten ideeën hoe het beter kan en sommigen
reageren emotioneel. Uit de veelheid en veelzijdigheid van
de reakties blijkt dat het onderwerp onder alle groepen
Enschedeërs leeft. Jongeren en ouderen, mensen met veel en
met weinig opleiding.
Samenvatting
Als Fietsersbond zijn we ontevreden met (de uitvoering van) het beleid
t.a.v. het berijdbaar houden van de hoofdfietsroutes.
Deze bundeling is samengesteld om de problemen helder te krijgen,
opdat in toekomstige situaties beter rekening gehouden wordt
met de belangen van fietsers.
De fiets krijgt niet de prioriteit die zij zou behoren te
krijgen. De Fietsersbond vraagt van de gemeente Enschede meer
kwaliteit voor het bereidbaar houden van de hoofdfietsroutes.
Vanwege de onbereidbaarheid van fietspaden en fietsstroken wijken
fietsers uit naar de rijbaan, wat zorgt voor onveilige situaties.
Veel mensen die graag zouden willen fietsen nemen de
auto, waardoor files langer zijn dan noodzakelijk. Dus ook voor
automobilisten is het van belang dat de fietsvoorzieningen op
peil zijn.
Fietspaden
Fietspaden zijn niet consequent berijdbaar gemaakt.
Strooien is niet genoeg, schuiven en vegen zijn noodzakelijk. Speciale
aandacht verdienen de aansluitingen op andere wegen.
Fietsstroken
Fietsstroken hebben onvoldoende de aandacht, veel sneeuw en ijs
zijn hierop terecht gekomen, zodat zelfs een week na dato delen
nog onberijdbaar zijn.
Verkeerslichten
Detectielussen bevinden zich aan de rechterzijde van het
fietspad, wanneer juist daar niet geveegd wordt dan zal het licht
altijd op rood blijven staan. Dit dwingt fietsers het rode
licht te negeren.
Sneeuwruimen in het weekend
Uit de rapportages en de situatie op maandagochtend komt de
indruk naar voren dat er in het weekend niet hard doorgewerkt
is om de fietsroutes berijdbaar te maken.
Nazorg
Meerdere personen melden dat men er begrip voor heeft dat het
niet meteen allemaal in orde is, echter na een paar dagan
verwacht men, o.i. terecht, dat nogmaals alle fietsroutes
worden gecontroleerd. Dat tot bijna een week later vele
fietspaden onder de sneeuw en modder zitten is een gevolg van
onvoldoende kwaliteitszorg.
Hoofdfietsroutes
De indruk bestaat dat niet het hele hoofdfietsroutenetwerk
struktureel gestrooid wordt. Dit zou expliciet aan de hand van
het mobiliteitsplan van de gemeente moeten worden vastgesteld,
opdat zonodig bijstelling kan plaatsvinden.
Rapportages
In het volledige rapport zijn de (geanonimiseerde) rapportages van Enschedese
fietsers opgenomen. Een aantal bijdrages via het meldpunt
mijn slechtste fietspad
van de Fietsersbond, de meeste via een
rechtstreekse email aan enschede@fietsersbond.nl,
naar aanleiding van een oproep in de Twentsche Courant Tubantia
en de Huis-aan-Huis. De bijdragen zijn met een minimum
aan bewerking opgenomen.
PDF file Fietsen in de Sneeuw 140 kB.
|