De Spatlap - Nieuwsbrief 1996

Waarom deze nieuwsbrief ?

Trouwe lezers was het al opgevallen: de Spatlap (het afdelingsblad van de Fietsersbond enfb afdeling Regio Enschede) verschijnt niet meer. Door de drukke werkzaamheden van de redaktie kwam het tweede nummer van 1995 maar niet tot een afronding. En, naar nu blijkt, is van uitstel afstel gekomen. Hilde Zwart, die meer dan 5 jaar garant stond voor een hoog kwaliteits afdelingsblad, bedankt !

Ondertussen staat de wereld niet stil. Het lijkt zelfs alsof half Enschede op de schop gaat. Omdat we geïnteresseerde leden van de Fietsersbond op de hoogte willen houden van de ontwikkelingen, hebben we als kerngroep besloten de Spatlap te vervangen door een nieuwsbrief. Deze zal viermaal per jaar verschijnen en aan alle geïnteresseerde leden toegezonden worden, waaronder alle voormalige Spatlap-ontvangers. Deze eerste nieuwsbrief versturen we naar alle leden. Leden die voorheen de Spatlap niet ontvingen en deze nieuwsbrief wel willen ontvangen moeten de opgavebon van de laatste pagina opsturen.

Stationsplein

De verbouwing van het Stationsplein is een half jaar aan de gang. Eén van de belangrijkste veranderingen is dat het doorgaande autoverkeer voor het station langs onmogelijk gemaakt wordt. De Fietsersbond enfb is verheugd dat de auto ruimte moet maken voor de bus en de fiets. Uiteindelijk komen 40 % van de treinreizigers op de fiets naar het station (en slechts 20 % met de auto).

Al die fietsers moeten wel hun fiets kunnen stallen bij het station. De gemeente heeft uitgerekend dat er zo'n 1000 fietsen gestald moeten kunnen worden. Wij pleiten ervoor om de stallingsbehoefte ruim in te schatten. Wij verwachten dat de OV-studentenkaart binnen enkele jaren afgeschaft zal zijn, waarna veel (meer) studenten met de fiets naar het station zullen komen.

De Fietsersbond enfb pleit niet alleen voor ruim voldoende stallingen, maar vooral ook voor goede stallingen. Daaronder verstaan wij rekken waar je ook fietsen met een breed stuur, zoals citybikes, op een normale manier in kwijt kan. Rekken met de gleuven 45 centimeter uit elkaar, dus ("normaal" is 30 centimeter).

Het Stationsplein was ook een belangrijke Oost-West verbinding in het fietsnetwerk, en dat moet zo blijven. Daarom heeft de kerngroep zich ingespannen voor een goede fietsvoorziening die voor het station langs loopt. Hierdoor zal het fietspad 50 centimeter breder worden dan in het oorspronkelijke ontwerp en is de fietsoversteek nabij het toekomstige busstation wezenlijk veiliger voor fietsers geworden.

Openbaar Vervoer op de fiets - Drienerlo ?

Deze zomer zal een tweede N.S.station in Enschede geopend worden: station Drienerlo. Dit station is van belang voor het nieuwe stadion, de omliggende bedrijven, maar vooral ook voor de universiteit en de campus.
Voor de meeste treinreizigers is de campus evenwel te ver lopen vanaf het station (20 minuten). Daarom wordt Stadsbus lijn 1 omgeleid via het nieuwe station Drienerlo.

Het nieuwe station Drienerlo ligt op ideale fietsafstand van de campus. Op de fiets kun je heel flexibel overal op de campus komen, terwijl de bus maar op enkele plaatsen zal stoppen. Ook zijn verplaatsingen binnen de campus veel handiger te doen op de fiets dan met de bus. Wij vinden dan ook dat de Universiteit, de N.S. en de gemeente eens serieus zouden moeten gaan nadenken over de rol van de fiets in het verkeer tussen station Drienerlo en de campus.

Natuurlijk komen er fietsenrekken bij station Drienerlo (hopelijk goede), maar niet iedereen heeft een fiets op het station staan (met name bezoekers niet). Daarom komen wij met het plan "Openbaar vervoer op de fiets - Drienerlo". Eigenlijk een heel simpel idee: de universiteit zet een aantal fietsen in fietskluizen op het station Drienerlo. Bezoekers en andere gebruikers kunnen een fietskluis openen met een chipcard, al dan niet beveiligd met een PIN. Na het openen van de kluis kunnen ze de fiets eruit nemen en deze gebruiken. Het kluissysteem herkent de gebruiker aan de chipcard en de fiets aan een ingebakken chip. Het systeem weet dus wie welke fiets geleend heeft en dus ook wie voor de fiets verantwoordelijk is. De lener kan overal op de campus en daarbuiten gebruik maken van zijn fiets. Hij of zij blijft verantwoordelijk voor de fiets, totdat deze weer in een kluis ingeleverd is.

Dit systeem met kluizen en chipcards is technisch nu al uitvoerbaar. Het systeem is volledig geautomatiseerd en vergt dus weinig personele inzet. Nu nog de (politieke) wil van de betrokken partijen: Universiteit, N.S. en gemeente.

Fietspad Voortsweg eindelijk hekvrij

Zeven (!) jaar geleden diende de Fietsersbond voor het eerst een klacht in over de fietsonvriendelijke hekken op het fietspad langs de Voortsweg na de kwekerij. Het fietspad loopt over een oude spoorlijn en is op zich een mooie verbindingen tussen Enschede enerzijds en Lonneker en Oldenzaal anderzijds. Helaas werd dit fietspad net buiten de bebouwde kom onderbroken door een paar zeer fietsonvriendelijke hekken, voor "de eigen veiligheid". Het idee dat niet het fietsverkeer, maar juist het autoverkeer hier afgeremd diende te worden werd destijds volledig niet begrepen. Nu, onder meer een wethouder van verkeer verder, is het
kwartje dan toch gevallen. De fietshekken gaan weg. Om fietsers tegen kruisend autoverkeer te beschermen wordt het fietspad verhoogd aangelegd. Kruisend autoverkeer moet dus als het ware over een verkeersdrempel rijden. Een verbetering van groot symbolisch belang. Eindelijk een kruispunt waarop een belangrijke doorgaande fietsverbinding nu eens voorrang krijgt op een volstrekt onbelangrijke autoverbinding (alleen bestemmingsverkeer).

Hekken en paaltjes

Mede naar aanleiding van hekken op de Voortsweg konstateren we als kerngroep dat in Enschede veel fietspaden ontsierd worden door hekken en paaltjes. Soms zijn hekken en paaltjes inderdaad nodig, bijvoorbeeld voor de veiligheid. Meestal kan er beter voor een andere oplossing gekozen worden. Als er dan toch een paaltje of een hek op het fietspad staat, dan moet deze wel goed vormgegeven zijn. Daaronder verstaan we goede verlichting en duidelijk inleidende markeringen, liefst geribbeld zodat de fietser ze ziet en voelt. Dankzij dit soort markering zullen fietsers niet snel tegen paaltjes aanrijden.

Helaas ontbreken dergelijke markeringen in Enschede eigenlijk overal. Om het probleem van de slechte paaltjes aan te kaarten bij de gemeente, zouden we gebaat zijn met een goed overzicht van de (slechte) paaltjes en hekken. Bij deze een oproep aan de lezers om de komende tijd in de eigen buurt uit te kijken naar paaltjes en hekken op fietspaden en deze aan ons te melden.

Wij zijn geïnteresseerd in:

Stuurt U deze gegevens op naar Fietsersbond enfb afdeling Regio Enschede, Postbus 3626, 7500 DP in Enschede. Reakties die voor 1 augustus binnen zijn kunnen nog meegenomen worden in de volgende Spatlap - Nieuwsbrief.
Bij voorbaat dank voor de medewerking.


de Spatlap, Fietsersbond enfb afdeling Regio Enschede, 1996