logo

De Spatlap 1995

Nieuwsbrief van de enfb-Enschede


In Enschede is een kerngroep van de fietsersbond-enfb aktief. Deze kerngroep houdt zich met alles wat er op fietsgebied in de regio Enschede gebeurt. Mocht je hierop willen reageren of mee willen werken aan de uitvoering van deze plannen dan verzoeken we je contact op te nemen met Hilde Zwart, tel. 336807.

Inhoudsopgave

Beste leden,

Deze eerste Spatlap is bestemd voor al onze leden. We stellen u hierin op de hoogte van de gang van zaken van het afgelopen jaar, met natuurlijk extra aandacht voor wat er op het moment speelt.

De kerngroep heeft het afgelopen jaar hard gewerkt. Er zijn verschillende leden vertrokken , omdat zij gingen verhuizen. Vanaf deze plaats willen we Rob Kemmeren en Patrice Theunissen hartelijk bedanken voor hun inzet. Frans Feil is de gelederen komen versterken, zodat we nu met zšn tienen zijn.

Per 1-1-95 is Enschede opgedeeld in 5 stadsdelen. In ieder stadsdeel is een beheerder met een ploeg mensen verantwoordelijk voor het onderhoud van o.a. wegen en groen. Als u zaken tegenkomt als gaten in het wegdek, over het fietspad hangende struiken e.d., kunt u contact opnemen met de stadsdeelbeheerder. Dit zijn:

Centrum Dhr. Verkuijlen tel. 831235
Noord Dhr. Freriks tel. 831231
Oost Dhr. Burink tel. 831232
Zuid Dhr. v.d. Akker tel. 831233
West Dhr. v. Voorst tel. 831234

Ook als kerngroep willen we meer stadsdeelgewijs gaan werken. Het lijkt ons een goed idee als er in ieder stadsdeel een lid van de Fietsersbond is, die meer structurele problemen signaleert en aankaart. In de kerngroep zouden alle stadsdelen dan vertegenwoordigd moeten zijn.

Daarom zoeken we voor alle stadsdelen iemand die deze taak op zich wil nemen. Heeft u belangstelling, of wilt u meer informatie, bel dan!

Tot slot: in deze Spatlap vindt voor de eerste keer een advertentie. Advertentietarieven zijn verkrijgbaar bij Hilde Zwart.

Veel leesplezier gewenst,

Hilde Zwart

Fiets & Gemeente

De gemeente is de belangrijkste bepaler van het fietsbeleid. De fietserbond enfb voert dan ook intensief overleg met ambtenaren en politici. Dit is één van de taken van onze beleidsgroep. Op deze pagina houden we je op de hoogte van de voortgang hierin. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Theo Zeegers, tel. 335284

De stoplichten op de De Ruyterlaan zijn vernieuwd, en daarover is nogal wat commotie ontstaan. Het verkeer liep helemaal vast, volgens de Tubantia. Ja, het autoverkeer misschien, maar voor de fietser is de wachttijd door het vier-richtingen-groen systeem teruggebracht tot maximaal 30 seconden! Een prima ingreep dus, maar klaarblijkelijk niet interessant voor de krant.

Als Fietsersbond zijn wij groot voorstander van het terugbrengen van de lange wachttijden door het installeren van vier-richtingen-groen stoplichten. Bij dergelijke stoplichten is er dubbel zo vaak groen voor de fiets als bij een ouderwets stoplicht, waardoor de wachttijd halveert. Wel vinden we de groentijd aan de korte kant, hetgeen tot opstoppingen op de kruising leidt.

De situatie rond de kruising De Ruyterlaan - Parkweg is drastisch verbeterd door het parkeerverbod aan de noordzijde van de Parkweg. Eindelijk, nu kunnen fietsers daar fietsen waar het veilig is, namelijk rechts op de weg. Nu nog een stopverbod op het Stationsplein, waar dezelfde problematiek met auto's op fietsstroken uit de hand begint te lopen!

De resultaten van de routekeuring van de afgelopen zomer zijn bijna verwerkt door het landelijk bureau van de fietsersbond. De konklusies en gevolgen zullen door de gemeente integraal opgenomen worden in de gemeentelijke Fietsnota. Deze zal op donderdag 15 juni officiëel aan Wethouder Buursink aangeboden worden. De gemeentelijke Fietsnota zal naar verwachting de basis gaan vormen voor het beleid van de gemeente voor de komende vijf jaar. Tot dusver zijn wij heel tevreden over de plannen van de gemeente. Nu is het nog een kwestie van geld krijgen voor het uitvoeren van alle goede plannen. De routekeuring en de nota hadden niet tot stand kunnen komen zonder de inzet van 45 vrijwilligers, die een deel van hun zomertijd in de routekeuring gestoken hebben. Als afdeling willen we ze voor hun werkzaamheden bedanken, en tevens hen uitnodigen om ook in de toekomst met de kerngroep mee te blijven denken. Alle keurders zullen een speciale uitnodiging de presentatie van de fietsnota op 15 juni te zijner tijd ontvangen.

Minder goed zijn de berichten over wegen in het buitengebied. Voor wie het niet gevolgd heeft: enige jaren terug kwam de gemeente met het prachtige plan wegen in het buitengebied af te sluiten voor autoverkeer. Dit vanwege de schade die de natuur ondervindt van autoverkeer door natuurgebieden. Het plan kreeg de provocerende titel 'Waar een wil is, is geen weg' mee. Prima plan, zo vonden milieu-organisaties en de fietsersbond enfb. Helaas stagneerde de uitvoering van het plan. Eind februari 1994 konden wij wethouder Schippers hierop aanspreken in ons eigen politiek forum voor de verkiezingen. Luid en duidelijk gaf hij de zaal te verstaan, dat het ook hem niet zinde en dat hij vond dat er 'snel resultaten geboekt moesten worden'. In december hebben wij de wethouder de ŒWil-Weg-Wijzerš aangeboden, waarmee hij duidelijk kon maken welke kant het met de uitvoering van de nota op zou moeten gaan. In de regionale pers (zie fiets & nieuws) is te lezen geweest hoe wij denken over het tempo waarin deze resultaten geboekt zijn. Mogelijk zijn er op het moment van verschijnen van deze Spatlap al weer nieuwe ontwikkelingen op dit gebied. Wij hopen dat van harte. Het zou bijzonder treurig zijn als het aanspreken van democratisch gekozen bestuurders op hun handelen zou leiden tot een nog langdurig uitstel van het uitvoeren van baanbrekende plannen.

Fiets & Nieuws

In de rubriek fiets & nieuws iedere keer een greep uit de fiets in het algemeen de enfb in het bijzonder in het nieuws. Heeft u een interessant artikel dat u hier graag geplaatst wilt zien dan kunt u kontakt opnemen met Gerrit Klaassen, tel. 310019. Deze keer een korte terugblik op vier jaar fiets in het nieuws en een item over fiets & lucht waar door enkele Enschedese wethouders geschreeuwd wordt om aandacht. Daar wordt voor deze keer dan maar eens aan voldaan.

Kranteknipsels
De afgelopen jaren is er in toenemende mate aandacht besteed aan 'de' fiets in het nieuws. Met behulp van een knipseldienst zouden we zonder moeite elke maand een Spatlap kunnen uitbrengen die louter zou bestaan uit de rubriek fiets & nieuws.

Veelal is er een verdeling aangebracht tussen plaatselijk, landelijk en mondiaal fietsnieuws en curiosa.

Op plaatselijk niveau sprongen de afgelopen jaren een aantal berichten in het oog: stallingenproblematiek, vervoerplan UT, fietspremies, afsluiting Nieuwe Grensweg, fietstransferia en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Veelal werd ook aandacht besteed aan de door de regionale afdeling georganiseerde akties.

Relatie met politiek
De laatste jaren is er een samenwerking met ambtenaren en wethouders van de grond gekomen die zowel voor de gemeente als de enfb meerdere voordelen met zich meebrengt. De gemeente krijgt een kritisch meedenkorgaan en gratis advies van de fietsbond terwijl de enfb meestal van tevoren in gemeentelijke plannen gekend wordt. Deze vruchtbare samenwerking heeft beide partijen veel onnodig werk achteraf bespaard.

Als we de publikaties in de regionale dagbladen mogen geloven lijkt er de afgelopen maanden wat sleet te zijn gekomen in de samenwerking met de gemeente. Deze konstatering is niet geheel ten onrechte.

Nu het op daadwerkelijke toetsing van de pro-fietsplannen aan gaat komen en daar een wat luider verzet op klinkt dan wellicht was voorzien, verwacht m.n. wethouder Buursink dat wij als een soort paladijnen de rijen achter hem gaan sluiten. Wethouder Schippers legt een geënsceneerde (?), ongefundeerde kwaadheid aan de dag om zijn eigen onvermogen met ons in overleg te treden te verhullen. Nu het gemeentelijk fietsbeleid - hoewel aardig op de goede weg - nog steeds niet aan de door ons gestelde verwachtingen voldoet, moeten niet nagekomen beloften - met een verkiezingsronde in zicht - kennelijk maar worden verhuld en middels een hoog van de toren geblazen reaktie afgewenteld worden op de plaatselijke fietsersbond. Aardig staaltje politieke demagogie.

Maar beide wethouders vergissen zich toch in de rol die de enfb heeft. Wij zijn - hoewel we samenwerking daar waar nodig bijzonder op prijs stellen - geen verlengstuk van het gemeentelijk beleid en wensen dat ook nooit te worden. Eerder beogen we d.m.v. een kritische interventie te komen tot een optimaal uitgevoerd fietsbeleid door de gemeente. Met het stijgen van de verkiezingskoorts komt zulke kritiek kennelijk niet zo gelegen.

De koortsverschijnselen moeten eerst maar eens zakken voordat er wellicht weer op kritisch-konstruktieve wijze gekommuniceerd kan worden.

Fiets & Aktie

Eén van de middelen die de fietsersbond ten dienste staan is het voeren van aktie. Door het voeren van aktie kan het publiek bewust gemaakt worden van een bepaalde zaak en kan, via de pers, druk uitgeoefend worden op de politiek. Voor meer informatie kun je kontakt opnemen met Willem Jaap Zwart, tel 336807.

Een terugblik op een jaar aktie
In het afgelopen jaar hebben we binnen de kerngroep gewerkt met een aparte-(sub)groep die de akties voorbereidde: onze aktiegroep.

Dit is een erg prettige manier van werken gebleken. Nu is het nog zo dat alle mensen die akties mee voorbereiden ook in de kerngroep zitten. Dit hoeft echter geenszins. Als je wel zin hebt om af en toe mee te werken aan het voorbereiden en uitvoeren van akties, maar geen interesse hebt in het gemeentelijk of regionaal beleid, ben je van harte welkom om alleen in de aktiegroep mee te draaien.

De hoofdmoot van onze akties van het afgelopen jaar waren de wijkgerichte inventarisaties van knelpunten. In 1994 heben we de wijken Deppenbroek, Stroinkslanden en Wesselerbrink bezocht. De resultaten hiervan zijn inmiddels geordend en zullen een richtlijn zijn voor het beoordelen van gemeentelijk beleid. Een groot aantal zaken die bovenkwamen drijven zijn o.i. op zeer korte termijn door de gemeente op te lossen zijn. Wij hopen dat de nieuwe staddeelbeheerders hier een belangrijke voortrekkers rol in zullen nemen.

In het komend voorjaar zullen ook andere wijken op deze manier bezocht worden. Een van de aandachtsgebieden daarbij zal ook weer het buitengebied zijn. Dat samenwerking in Dubbelstad eigenlijk niet moeilijk is blijkt uit het feit dat de Hengelose kerngroep het plan heeft opgevat om, met ondersteuning van onze afdeling, in hun stad op dezelfde wijze de boer op te gaan.

In het kader van de landelijke aktie "Zonder auto Natuurlijk" hebben we in Enschede het college van Burgemeester en Wethouders de landelijke nota aangeboden. Het 'toeval' wil dat in deze nota het Enschedese plan "waar een wil is, is geen weg" genoemd als richting-gevend voorbeeld van vooruitstrevend beleid. Om onze wens deze nota uitgevoerd te krijgen kracht bij te zetten hebben we de gemeente de zgn. "Wil-Weg-Wijzer" aangeboden, met een brief waarin we expliciet vragen om overleg met het college over de uitvoering van de nota. Bijgaand de tekst die op de wegwijzer aangebracht is. Het laatste keer dat wij de wegwijzer gezien hebben, was toen we hem achter lieten op het bureau van de wethouder van milieu.

WIL-WEG-WIJZER

Aangeboden aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede op 9 december 1994 in het kader van de aktie "Zonder Auto Natuurlijk" door de afdeling Regio Enschede van de fietsersbond enfb.

De wijzer laat op zien dat er een keuze gemaakt moet worden tussen "wil" en "weg". Als dit niet gebeurt is de kans groot dat er "wel" een "wig" onstaat tussen gemeente en groene groeperingen, waarvan uiteindelijk de natuur de dupe zal zijn.

Daarom verkeert de wijzer in labiel evenwicht dat slechts gehandhaaft blijft dankzij de aanwezigheid van enig groen. Mocht dit groen door onvoldoende aandacht in verval raken dan is een val van de wijzer onvermijdelijk.

De wijzer is bedoeld voor het buro van de voor milieu verantwoordelijke wethouder. Wij hopen regelmatig tijdens constructief overleg met deze wethouder de staat van onderhoud van het groen te kunnen controleren.

p.s. het aanwezig groen heeft veel onderhoud, en dan met name water, nodig om te blijven gedijen.



Fiets & Interview

Voor deze (nieuwe) rubriek geven wij bekende en onbekende Enschedeers en Nederlanders, middels een interview, de gelegenheid hun mening te ventileren over een fietsonderwerp. Dit maal een interview met het vervoersbureau Hilderink "de Greune", dat sinds enkele maanden in het stationsgebouw zit. Wilt u ook geinterviewd of uw mening geven, bel dan met Ruurd-Jan Bakker, tel. 338745.

Interview vervoersbureau
Wie regelmatig van de trein gebruik maakt, en in-/uitstapt in Enschede, heeft wellicht in de hal van het station wel een nieuw kantoor gezien. Een gezonde nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen, toog ondergetekende met een vragenlijst onder de arm naar binnen om kennis te maken met vervoersbureau Hilderink "de Greune".

Het vervoersbureau maakt onderdeel uit van de firma Hilderink "de Greune" die vestigingen heeft in Enschede, Hengelo en Haaksbergen. Het is een firma die werkelijk alles doet op het gebied van vervoer en zodoende de term 'Mobiliteit Totaal' hoog in het vaandel heeft staan. De firma verkoopt fietsen en auto's en bemiddelt wanneer gebruik moet worden gemaakt van een fiets, auto, taxi, trouwauto, bussen enz. Voor elke wijze van vervoer biedt de firma dus het gewenste vervoermiddel. Sinds september 1994 zetelt de firma met een dependance op het station van Enschede. Deze locatie is gekozen vanwege de strategische ligging en het geluk dat de NS toevallig een ruimte te huur aanbood.

Vanaf de locatie station Enschede wordt voorlopig 1 auto te huur aangeboden. Daarnaast kan de firma in samenwerking met o.a. Hertz ook auto's verhuren.

Het huren van fietsen gebeurt nog via de vestiging in Haaksbergen. Op het station zijn nog geen huurfietsen. De firma is wel in onderhandeling met de NS om op het station huurfietsen aan te bieden. Komt de reiziger bijv. met de trein aan in Enschede en wil men een fiets huren, dan moet tevoren gebeld worden met het vervoersbureau die dan zorgt dat een of meer fietsen klaar staan. Beperkingen zijn er niet; alle soorten fietsen zijn te huur. Ook de huurperiode is onbeperkt. Ook hoeft men niet bijv. minimaal een dag van te voren de wensen kenbaar te maken. De firma kan snel anticiperen op de wensen van de reiziger.

De openingstijden van de locatie op het station zijn op werkdagen van 8.00 - 18.00 uur en op zaterdag van 10.00 - 13.00 uur. Telefoonnummers 053 - 305500 voor personenvervoer en 053 - 307700 voor fiets- en autoverhuur.

R.Bakker



Fiets & Kind

In deze rubriek speciaal aandacht voor de kinderen en de fiets. Dit keer een puzzel.

In de hokjes staan allerlei woorden, die ook rechts staan. Streep deze woorden door. In de vakjes die overblijven kun je iets lezen.

Het makkelijkst is om de puzzel thuis uit te draaien op de printer en hem dan te maken.

Puzzel, deel 1 Puzzel, deel 2

Groetjes van Willemijn Zwart

Fiets & Idee

In de rubriek fiets en idee geven iedere keer één of meer ideeen die het fietsverkeer kunnen veraangenamen. Dit maal een bon waarmee je een abonnement op de Spatlap kunt nemen. Als je al eerder een bon ingestuurd hebt, hoef je dat niet weer te doen. Voor meer informatie of ideeen die je graag geplaatst wilt zien kun je kontakt opnemen met John Schiffel, tel. 333126

Met onderstaande bon kunt u een abonnement nemen op de Spatlap. U krijgt dan vier keer per jaar deze nieuwsbrief over het Enschedese fietsbeleid thuis. Als u al een abonnement heeft is het niet nodig deze bon opnieuw in te sturen.


de Spatlap, Fietsersbond enfb afdeling Regio Enschede, 1996