Bezwaarschrift tegen verkeersbesluit Beltstraat

De Fietsersbond heeft de volgende tekst als bezwaarschrift ingediend:

Van het verkeersbesluit om de Beltstraat gedurende een jaar open te stellen voor tweerichtingverkeer heeft de Fietsersbond kennis genomen. Hoewel B&W aangeeft begrip te hebben voor onze zienswijze was dit geen reden om terug te komen op het voornemen. De huidige situatie met veelvuldige parkeerbewegingen door automobilisten geeft een onrustig wegbeeld, wat nu al regelmatig tot gevaarlijke situaties voor fietsers leidt.

Bij de te verwachten te hoge intensiteiten voor het profiel van de weg (breedte van slechts 5 m) ontstaan te veel conflicten tussen fietsers en auto's. Op een doorgaande fietsverbinding vanaf de Korte Haaksbergerstraat naar de Kuipersdijk achten wij dat onacceptabel. De Ontwerpwijzer geeft op pag 112 in figuur 19 een helder keuzeschema tussen krap en ruim profiel. Bij 400 mtv/h tweerichtingen houdt een krap profiel in alle gevallen op. Aangezien er nu al 300 mvt/h in één richting rijden, moet het duidelijk zijn dat een krap profiel niet voldoet. De keuze is dan een ruim profiel of helemaal scheiden. De verkeerskundige handboeken distantieren zich nadrukkelijk van de hier gekozen inrichting om redenen van verkeersveiligheid. De veiligheid op de weg is het belangrijkste oogmerk voor de wegbeheerder, volgens de Wegenverkeerswet (art2, lid 1a). Op grond van deze zaken kan het omstreden besluit in redelijkheid geen stand houden.

Ook zal de uitmonding van het fietspad op de Beltstraat veel gevaarlijker worden door het tegemoet komende verkeer voor fietsers richting Kuipersdijk. Het wijzigen van de parkeerrichting heeft weinig invloed, o.a. omdat haastige klanten van de Centrumapotheek de auto overal neerzetten (dubbelparkeren) om even snel hun medicijnen te halen.

Bij fietsers denken wij ook aan schoolgaande kinderen, ouderen en invaliden met hun voertuigen.

Het fietsen en bewegen moet juist worden aangemoedigd, maar op deze manier gebeurt het tegenovergestelde. In feite is zonder duurzaam-veilige weginrichting zo'n proef onoorbaar. Statistieken over fietsongevallen zijn niet betrouwbaar, omdat bekend is dat lichte ongevallen vaak niet aan de politie gemeld worden.

De belangen van fietsers worden in het verkeersbesluit niet genoemd, de belangenafweging is onvolledig en daarom onzorgvuldig, omdat met name de belangen van fietsers niet of in onvoldoende mate meegewogen zijn, waar dat wel had gemoeten.

Resumerend concluderen wij dat dit voornemen fietsonvriendelijk, zeer onveilig en niet acceptabel is door de onaanvaardbare risico's voor fietsers. Ons inziens gaat de veiligheid van fietsers boven een vergroting van de vrijheid van verkeer voor automobilisten. Daarom maakt de Fietsersbond bezwaar tegen dit verkeersbesluit.