Fietsersbond krijgt antwoorden van Partijen

Op dinsdag 7 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Daarom heeft de Fietsersbond vragen gesteld aan de politieke partijen. Inmiddels hebben alle partijen een antwoord gestuurd.


PartijAntwoorden op onze vragen

  Hoeveel geld wilt u voor nieuw Fietsbeleid in de komende raadsperiode uittrekken? Bent u met ons van mening dat achterstallig onderhoud van fietsroutes aangepakt moet worden?

PvdA We vinden het belangrijk om te zorgen voor voldoende goede en veilige fietsroutes. Dat betekent dat de komende periode zowel binnen als buiten de bebouwde kom gekeken moet worden waar vrijliggende fietspaden noodzakelijk zijn (b.v. Brinkstraat en Zuid eschmarke Rondweg) en indien mogelijk fietssuggestie stroken kunnen worden aangelegd. Verder zetten we in op een extra gratis bewaakte fietsenstalling aan de noordzijde van het centrum en een aantal extra fietsnietjes in de binnenstad waar nog een tekort aan is. Hoeveel geld hier precies mee gemoeid is, is vooruit niet precies in te schatten, maar van onze zijde uit zal zeker voor bovenstaande aandacht zijn. Achterstallig onderhoud van fietsroutes, wegen en trottoirs moet inderdaad aangepakt worden.

CDA Op dit moment ligt er een mobiliteitsprogramma en een aangepaste projectenlijst, waarin ook gelden zijn uitgetrokken voor fietsbeleid. O.a. wordt er gesproken over extra fietsenstallingen en kijken waar het fietsnetwerk aan gepast kan/moet worden. De financiële middelen, die in de komende jaren beschikbaar komen, verdienen een serieuze afweging tussen de dan geldende noden. Fietsbeleid kan een van die noden zijn. Ja, en dan niet alleen aan fietsroutes, maar ook aan achterstallig onderhoud aan het totale wegennet. Ook hier geldt dat er prioriteiten gesteld gaan/moeten worden.

VVD Vanaf augustus 2002 heb ik namens de VVD steeds weer gepleit voor het vervolmaken van het fietsnetwerk door de stad. Wij zijn zelfs van mening dat er gestreeft moet worden naar een fiets netwerk onafhankelijk (op basis van de kortste weg) van de hoofdwegenstructuur. Dit biedt ons inziens veel voordelen minder volle kruisingen en knooppunten en verbetering van de veiligheid. Wat betreft het onderhoud van de fietspaden, moet ik vasstellen dat in de prioriteiten lijst wat ons betreft geschoven kan worden ten gunste van aanleg en onderhoud van fietsvoorzieningen. De busbaan door Enschede Noord leveren wij graag in voor een forse investering in het fietsnet.

Stadspartij Wij willen geen bedrag aan geld vast leggen want hoeveel moet dat zijn.?? en wat als wij dan te weinig hebben begroot.?? Belangrijk is als er knelpunten zijn moet er ook geld zijn dat kan per geval bekeken worden. De stadspartij heeft een warm pleidooi gehouden voor het vrij liggend fietspad richting Buurse. Ja we zijn het met u eens dat achterstallig onderhoud aangepakt moet worden. Maar de Stadspartij vind dat ook aandacht moet worden gegeven aan het auto verkeer. Want iedereen op de fiets is volgens onze mening een utopie.

GroenLinks Zoals uit ons programma blijkt willen wij graag inzetten op gratis, bewaakte, overdekte fietsenstallingen en investeringen in goede fietsverbindingen. Bij dat laatste hoort natuurlijk ook onderhoud.Het eerste punt kost al een kleine miljoen euro, en het tweede ook enkele. Het is heel moeilijk om een goede inschatting te geven hoeveel we werkelijk kwijt zijn aan die zaken, maar ergens tussen 4 tot 5 miljoen per jaar lijkt mij billijk. Dit is en blijft een schatting. Als je een fijnmazig, veilig en comfortabel fietspadennetwerk wilt, zoals in ons programa staat, dan is het logisch dat goed onderhoud daar ook onderdeel van is. Achterstallig onderhoud moet dus zeker worden aangepakt.

BBE Voldoende om het onderhoud op het niveau hoog te houden, ook willen wij graag door de scholieren gebruikte fietsroutes uitbreiden waaronder de Zuidesmarkerrondweg. Het achterstallige moet zeker versneld aangepakt worden.

ChristenUnie In het Mobiliteitsplan is vastgelegd hoeveel geld Enschede wil uittrekken voor het fietsverkeer. Daar hebben wij ons aan verbonden (in een nauwe afweging met het hele mobiliteitsbeleid) dus daar gaan we nu niet aan tornen. Wel vinden wij dat er haast gemaakt moet worden met oplossing van het stallingsprobleem aan de noordzijde van het centrum en bij het station. Dat laatste is vooral een kwestie van Den Haag en Utrecht (Prorail) achter de broek zitten. Verder zijn we het eens dat onderhoud van fietsroutes hoge prioriteit moet krijgen. Dat kan door verschuiving binnen het bestaande onderhoudsbudget.

D'66 Voor vrijliggende fietspaden en goede verlichting en ook aan de noordkant van de stad een gratis bewaakte fietsenstalling is inmiddels geld gereserveerd. Voor de lange termijn willen we proberen meer ongelijkvloerse kruisingen te krijgen als onderdeel van een fietnetwerk door de stad. Minder kruisingen betekent minder kans op ongelukken en minder wachten in de regen op een groen verkeerslicht. Voor die lange termijn zullen meerdere miljoenen nodig zijn. Uiteraard. Slecht onderhouden fietspaden kunnen leiden tot ongelukken. Zeker met de toenemende vergrijzing is het belangrijk dat ook mensen die wat minder stabiel zijn toch kunnen blijven fietsen.

SP Op dit moment kunnen we geen concrete bedragen noemen. De besteding voor fietsbeleid zal zeker zwaar wegen in verhouding met het geld dat nu gaat naar parkeervoorzieningen in de binnenstad, in asfalt en openbaar vervoer. De SP wil investeren in voldoende (veilige) fietsroutes die goed onderhouden worden. Uitbreiding van het aantal beveiligde overdekte fietsenstallingen. De SP is voor fietsvriendelijke verkeersdrempels. Ook moet er aandacht zijn voor goede bewegwijzering van fietspaden.

BVEnschede Zoals u op onze website kunt lezen, is de mening van de BVEnschede verwoord in het collegeaccoord 2006-2009

NCPN Hoeveel geld wij daar in gaan stoppen, kunnen we nu niet precies zeggen. Het zal wel onze aandacht hebben. Veilige fietspaden vinden wij belangrijk, vooral in donker moeten deze goed herkenbaar en verlicht zijn.


Opmerkingen gaarne naar webmaster@fietsersbondenschede.nl
Fietsersbond afdeling Enschede e.o.