Mobiliteitsplan - Inspraak reaktie |
De eerste versie van het Mobiliteitsplan is in januari behandeld in de Fysieke Commissie, hier heeft ook de Fietsersbond zich laten horen. Bij de behandeling in februari in de gemeenteraad lagen heel wat moties, waarvan een groot deel pleitte voor meer aandacht voor de fiets, ter tafel. Hierdoor zijn belangrijke wijzigingen aangebracht. Het huidige concept Mobiliteitsplan staat nu open voor inspraak van de burgers van Enschede.
De Fietersbond heeft inmiddels z'n zegje gedaan. Hieronder vindt u onze inbreng.
De laatste versie van het mobiliteitsplan is evenwichtiger dan de versie van januari. Echter er is nog steeds een discrepantie tussen korte en lange termijn doelen. Tientalle miljoenen voor auto en OV en niets voor de fiets. Stimuleren van fietsen, waar het rapport met woorden vol van staat, zou goed kunnen door alle verkeerslichten fietsvriendelijk in te stellen en zeker niet door te suggereren de twee keer per cyclus groen op sommige plekken tijdens de spits terug te draaien.
Mobiliteit is niet alleen infrastructuur, het zit ook tussen de oren. Zolang automobilisten denken dat ze er met de auto wel snel en comfortabel kunnen komen zullen ze niet voor alternatieven kiezen. Er zijn grenzen aan de automobiliteit en er zijn alternatieven in de vorm van fiets en OV.
Tijdens de commissie Fysiek in januari deed wethouder Goudt de toezegging dat een goede bewegwijzering voor fietsers er zou kunnen komen "als het goedkoop kan". Een schatting is echter nog niet opgenomen in het mobiliteitsplan. Goede bewegwijzering zou wat ons betreft de eerste prioriteit moeten hebben. Veel goede infrastructuur, buiten de hoofdautoroutes, is slecht bekend.
Meer gratis fietsenstallingen in het centrum zijn inderdaad hard nodig. Goed onderhoud van het bestaande fietsnetwerk verdient meer aandacht. Veilig kunnen oversteken van HOV-routes en hoofdautoroutes behoren een belangrijk aandachtspunt te zijn.
Dank u voor uw aandacht.