Verlichtingsactie 2003

Donderdag avond 27 november zal de Fietsersbond samen met de politie in Enschede West fietsverlichting controleren.

Zonder verlichting fietsen is vervelend voor andere verkeersdeelnemers, mensen schrikken als er plotseling in het donker iemand voor ze opdoemt. Ook is het niet zonder gevaar.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft berekend dat, wanneer alle fietsers in het donker verlichting zouden voeren, er 2 doden, 20 ziekenhuisgewonden en 380 overige gewonden op jaarbasis bespaard zouden worden. Met licht fietsen is zowel voor jezelf als anderen een stuk prettiger.

Fietsers die aangehouden worden krijgen van de Fietsersbond informatie over fietsverlichting. Een exemplaar van de "Vogelvrije Fietser", het blad van de Fietsersbond, wordt daartoe uitgedeeld.

De Fietsersbond heeft meer dan veertig koplampen, achterlichten en dynamo’s getest. Als beste goedkoopste voor- en achterlicht komen uit de bus: de koplamp Smart White Led (€ 12,95) en achterlicht Cateye LD120II (€ 10,40) met drie rode LEDs. De testresultaten zijn ook te vinden op www.fietsersbond.nl/verlichting.

De Smart White Led geeft net voldoende licht om als fietser zichtbaar te zijn. Op een onverlichte weg geeft deze koplamp ook nog net voldoende licht om de berm te kunnen onderscheiden. Wie regelmatig op donkere wegen fietst, kan echter beter voor een duurdere koplamp kiezen. De koplamp Cateye HL-EL200 (€ 25) geeft een brede lichtbundel, zoals te zien is op de onderzoeksfoto’s op de website van de Fietsersbond. In de categorie ‘duur en degelijk’ scoort als achterlicht de Spanninga Ultra Xb (€ 18,63) met één LED het beste, mede omdat deze erg lang brandt op één set batterijen. Op de website www.fietsersbond.nl is uitgebreide informatie te vinden over de lichtopbrengst van andere koplampen, het rendement van dynamo’s, de voordelen van naafdynamo’s en tips om fietsverlichting te repareren.

Voordelen LED-verlichting

De laatste jaren is LED-verlichting erg populair geworden. Het voordeel van LED-lampjes is dat ze bijna niet kapot gaan omdat een LED bestaat uit een kunststof blokje met metalen plaatjes dat geen last heeft van trillingen. Een halogeenlamp en gloeilamp gaan 50 tot 100 uur mee, terwijl een LED 1.000 tot 100.000 uur brandt. Een gloeilamp (ook halogeen) wordt vooral warm, terwijl een LED-lamp de energie veel meer in licht omzet. Het rendement van witte LED-lampjes is overigens wel lager dan van gekleurde (rode) LEDs. Daarom is men voor een koplamp met krachtige lichtbundel nog steeds op een halogeenlamp aangewezen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is bezig nieuwe keuringseisen voor fietsverlichting op te stellen. De Fietsersbond juicht dit toe. Omdat de huidige keuringseisen verouderd zijn, valt LED-verlichting buiten de keuringsnorm, terwijl die in de praktijk juist goed voldoet.

VerlichtingsQuiz: win een Sparta-fiets!

Op de website van de Fietsersbond staat een VerlichtingsQuiz. Wie de vijf vragen over de wettelijke regels rond fietsverlichting goed beantwoordt, maakt kans op een gloednieuwe Sparta Athos, een fiets met automatische verlichting en naafdynamo.
Opmerkingen gaarne naar webmaster@fietsersbondenschede.nl
Fietsersbond afdeling Enschede e.o.